dinsdag 4 december 2012

VIA SPANJE NAAR MAROKKO

AANKOMST IN ALHAMA, zaterdag 17 november 2012

De aanrijroute is relaxed. Lekker midden op de dag parkeren we onze auto bij het vliegveld in Eindhoven om twee-en-half uur later in Malaga weer uit te stappen. Onze reisgenoten zijn Thomas, eveneens op een Ténéré, uit Luxemburg, Fré op een BMW F650 uit Zelhem en de onverschrokken Tanita op een BMW 800 GS uit Drachten. Een taxibusje brengt ons door het prachtige Spaanse landschap naar de herberg in Alhama. Het heeft hier duidelijk heel veel geregend, modderstromen lopen over de weg en in de bochten liggen losse stenen. Dat belooft wat voor morgen. Later horen we dat er zelfs overstromingen zijn geweest.


Het is donker als we aankomen in Alhama. Reisleider Rob heeft de motoren al afgeladen, heerlijk, we kunnen zo aan tafel. We ontmoeten hier ook Louis, die op zijn gele GSA (the yellow buffel) helemaal uit Nederland is komen rijden en dus ook weer terug moet in december. Brrrr, hij liever dan ik.
Er is heerlijk voor ons gekookt en we genieten van mogelijk ons laatste wijntje de komende twee weken. Daar schijnen ze in Marokko niet al te scheutig mee te zijn.



 

 VIA RONDA NAAR CASARES, zondag 18 november

Goh, ik wist iet dat het zo mooi was in dit deel van Spanje, Alpujarras genaamd. Schitterende bochtige weggetjes voeren ons door een bergachtig landschap. Het is af en toe zo stijl, dat Tanita met haar korte beentjes bij het keren de motor (voor de eerste keer) op de grond legt. De kop is er af, ze gaat moedig door. Om ons heen zien we olijven- en sinaasappelbomen, witte dorpjes, enorme cactussen, we passeren meren en kloven en rijden via een half verhard weggetje over hellingen waar kurkeiken groeien.



 
Een stop in het stadje Ronda, één van de beroemde witte stadjes, is zeer de moeite waard. Via een oude brug over een diepe kloof, worden de twee stadsdelen met elkaar verbinden. We genieten van de tapas en bekijken de stierenvechtersarena. We hebben er verschillende meningen over, het is in ieder geval typisch Spaans.



We overnachten in Cascares, een wit dorpje met heel steile straatjes. Als we via de keitjes tot het dorpsplein zijn afgezakt, staan we gevieren te twijfelen hoe we nu bij het hotel moeten komen. De Spanjaarden, waar ik me weggezakte Spaans op heb geoefend, gebaren naar een straatje dat niet alleen steil, maar ook heel smal is. Rob komt ons te hulp en praat ons naar boven: 'kijken waar je naar toe gaat en gas erop houden'. Als we veilig voor het hotel staan, voelt het als de eerste overwinning.



VOORBEREIDINGEN MAROKKO PER MOTOR

SEPTEMBER 2012

Lekker gemaakt door onze onverwachte off-road avonturen tijdens de Tsarenrit in Rusland vorig jaar (tsarenrit2011.blogspot.com) en enkele uitdagende cursusdagen in Noord-Frank vonden Martijn en ik dat het er dit jaar van moest komen: zandhappen in Marokko. Ride-on Motortours bood precies wat we wilden: twee weken, motorvervoer naar Spanje, veel bergen, zand en langs de mooiste Koningssteden.

Dat ging natuurlijk niet op mijn vertrouwde BMW. Dus op zoek naar een 'hoog-op-zijn-poten' motor. Het werd een gave kaki-kleurige Yamaha 660 Ténéré. Voor de BMW 1200 GS van Martijn moest het al genieten zijn. We schaften allebei nieuwe stevige aluminiumkoffers aan en klaar waren we.

Verder natuurlijk ervoor gezorgd dat we voldoende reserveonderdelen en gereedschap aan bord hadden. Een koffer vol aan binnenbanden, handels en pookjes, bandenlichters, lampjes, sleutels en natuurlijk de altijd en overal onmisbare tie raps en duct tape.



Marokko, wij komen eraan, Inshallah (als allah het wil).

OKTOBER 2012

Mooie Michelinkaart gekocht van Marokko en het programma ingetekend. Reisboeken erbij om uit te zoeken wat we allemaal willen zien. Martijn zet alle informatie en routes om in Mapsource en het nieuwere Basecamp. Het is altijd een verrassing om de routes daarna naar beide navigatie-apparaten te transporteren en te kijken wat de apparaten er van maken. Af en toe vliegt er een vloek door de kamer. Ik ben benieuwd hoe die routes op de speciaal gedownloade OSM-kaarten uitpakken als we ter plekke zijn. We zullen er vast wel komen.

Kort voor vertrek krijgen we van Ride-on de adressen van de hotels en de door hun gereden tracks. Het zijn fikse routes en we hebben zelf aardig wat high-lights en extra bergweggetjes uitgezocht. Ik voorzie een werkkamp in plaats van vakantie.


Zouden we voldoende geoefend hebben op de onverharde tracks?

NOVEMBER 2012

Aangezien we zo aan het einde van het jaar over een beperkt aantal vakantiedagen beschikken, hebben we gekozen voor de luxe variant. Oftewel wij vliegen naar Malaga en Rob (van Ride-on) vervoert de motoren op een aanhanger naar Spanje. Een week van tevoren brengen we de motoren naar Zelhem Motorport, waar ze later die week op de aanhanger geladen worden. De tassen zijn dus al een week van te voren gepakt, dat geeft een raar gevoel. Aan de ene kant relaxed, aan de andere kant een week lang twijfel of we niks vergeten zijn.